Campagne 'Weet wat je online koopt' van start

De Douane start maandag 11 november samen met andere toezichthouders de social media campagne #Weetwatjeonlinekoopt. Samen wijzen we consumenten op de risico's van het online kopen van producten buiten de EU.

Beeld: ©Douane

De komende weken vragen we via Linkedin, Instagram en Facebook aandacht voor het feit dat veel mensen, vaak zonder het te weten, producten kopen die van buiten Europa komen en gevaarlijk kunnen zijn. Deze producten voldoen niet aan de Europese veiligheidseisen en dat kan grote gevolgen hebben.

Risico’s van online producten

Het aantal producten dat online wordt gekocht neemt toe. En daarmee ook de kans dat onveilige producten op de Nederlandse markt komen. Denk aan schoonheidsproducten, afslankpillen en cosmetica die schadelijk voor je kunnen zijn. Of videodeurbellen die zo slecht beveiligd zijn dat cybercriminelen ze kunnen hacken en toegang krijgen tot je digitale wereld. Opladers en accu’s die spontaan in brand vliegen of te veel gevaarlijke stoffen bevatten. Naast deze veiligheidsrisico’s ontbreken vaak goede instructies en voldoen de producten niet aan onze milieu- en duurzaamheidsnormen. En dan is er nog de kans dat het pakketje, waarvoor al betaald is, Nederland niet eens binnenkomt omdat het niet aan de wet- en regelgeving voldoet.

Singles Day

De aftrap van deze gezamenlijke campagne is niet toevallig vandaag, want: het is Singles Day. Dit is een koopjesdag voor singles, een trend die is overgewaaid uit China. Mede door hoge kortingen zien we extra veel online aankopen op deze dag. De Douane werkt in deze campagne samen met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), Rijksdienst voor Digitale Infrastructuur (RDI), de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

De campagne loopt van 11 november tot en met 20 december.