Start Douane Monitor reizigers op Schiphol
Van 14 juli tot en met 10 augustus voeren we de Douane Monitor reizigers op luchthaven Schiphol uit. In dit nieuwe onderzoek vragen we reizigers naar hun ervaringen met de Douane. We hopen hiermee inzicht te krijgen in de manier waarop reizigers het handelen door de Douane ervaren en waarderen. Daar leren we van en zo kunnen we de kwaliteit van onze dienstverlening naar reizigers verbeteren.
De ambitie is om deze ervaringen structureel en op verschillende manieren te meten. Op dit moment ontbreekt namelijk het inzicht in de ervaringen van reizigers die te maken krijgen met de Douane.
Wat we reizigers vragen
Het doel van het onderzoek is om de ervaringen te meten van reizigers met de Douane tijdens alle stappen van de reis die een reiziger doorloopt. Van de reis tot aan de aangifte of een eventuele douanecontrole bij terugkomst van de reis.
We stellen onder andere de volgende vragen:
- Hoe ervaren de reizigers de informatievoorziening door de Douane?
- Hoe ervaren de reizigers het aangiftemoment op Schiphol?
- Hoe ervaren reizigers de controle door de Douane op Schiphol?
- Wat zijn de meningen en opvattingen van reizigers over douaneregels?
Onderzoeksbureau Motivaction en MCM research voeren het onderzoek uit. We plaatsen de resultaten van de Douane Monitor reizigers dit najaar op deze website.
Vervolgtraject
Op basis van het onderzoek in 2025 besluiten we of een structurele Douane Monitor reizigers inrichten op Schiphol. Daarbij kijken we ook of het onderzoek eventueel kan worden uitgebreid naar andere internationale lucht- en zeehavens in Nederland.
Douane Monitor voor bedrijven
Het monitoren van ervaringen is voor ons niet nieuw. Zo laten we ieder jaar een onderzoek uitvoeren onder bedrijven die te maken hebben met de Douane, de zogenaamde Douane Monitor bedrijven. Lees hier de resultaten van dit onderzoek.