Douaniers controleren reizigers niet alleen op Schiphol of Eindhoven Airport. De Douane staat namelijk ook bij de ferryterminals bij de Europoort, Hoek van Holland en IJmuiden. Dagelijks komen schepen aan vanuit het Verenigd Koninkrijk. En dagelijks treffen de douaniers ook goederen aan waar passagiers aangifte over moeten doen.
Langzaam beweegt de ferry over de Nieuwe Waterweg naar de terminal in Hoek van Holland. Terwijl het 240 meter lange schip aanmeert, kijkt het team douaniers vanaf hun controlelocatie toe. Tweemaal per dag komt er een ferry vanuit Harwich aan, om enkele uren later weer terug te keren naar het Verenigd Koninkrijk. De Douane controleert zowel binnenkomende als vertrekkende passagiers op de goederen die ze meenemen.
De controles op de ferryterminals zijn er sinds er de invoering van de Brexit in 2020. Doordat het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie verlaten heeft, gelden er douaneregels over wat passagiers mogen invoeren en waar ze aangifte over moeten doen. De douaniers controleren de voertuigen en lopende passagiers bij de nieuwe controlelocatie aan de terminal op Hoek van Holland, die ingericht is om de controles zo efficiënt mogelijk te doen.
“We hebben net de passagierslijst binnen”, zegt één van de douaniers, terwijl de laadklep van de ferry langzaam zakt om de auto’s van het schip te laten gaan. “Vandaag komen er 90 voertuigen van dit schip. Dat is een redelijk normale dag. Met vakantieperiodes of rondom feestdagen gaat het soms wel om het driedubbele aantal.”
Beeld: © Douane
De douaniers controleren de voertuigen die van de ferry af komen.
Rood of groen
Wanneer de voertuigen door de paspoortcontrole van de Koninklijke Marechaussee zijn, komen ze voor een keuze te staan. “Ze kunnen naar het rode of het groene kanaal rijden”, aldus een douanier. Rood betekent dat reizigers goederen hebben om aan te geven, groen dat ze niets hebben om aan te geven. “Net als op Schiphol, alleen dan nu met je eigen vervoersmiddel.”
De douaniers zijn volledig bewapend en werken in duo’s, waarbij één de controle uitvoert terwijl de ander met de passagiers naar de nodige documenten kijkt. “Dat is wel een verschil vergeleken met Schiphol”, vertelt één van hen. “Op het vliegveld zijn de collega’s semi bewapend en voeren zij de meeste controles alleen uit. Daar werk je namelijk in een beveiligde omgeving binnen de terminals. Hier komen mensen direct de boot af. Dus je moet een stuk oplettender zijn.”
De meeste passagiers kiezen meteen voor de groene doorgang, en daar letten de douaniers scherp op. “Je kijkt naar opvallende zaken, zoals volgeladen auto’s of bepaalde objecten die in het oog springen.” De douaniers stoppen een voertuig en stellen wat vragen aan de passagiers. Wanneer er aanleiding voor is, sturen ze het voertuig naar de controlelocatie voor een controle.
Doos van piepschuim
Al meteen wordt er een voertuig begeleid naar de controlelocatie voor een uitgebreidere controle. “De reizigers hadden een doos van piepschuim op de achterbank. Daar worden vaak vleeswaren in bewaard, en daar zijn regels aan verbonden.” Al snel blijkt het vals alarm: de bestuurder bewaarde zijn waardevolle papieren in de doos.
Een ander voertuig heeft een aanhanger met een boot erop. Eén van de douaniers laat de auto stoppen en vraagt naar de juiste formulieren. “What are you going to do on your holiday?”, vraagt hij vriendelijk. De passagiers vertellen dat ze op een vaarvakantie gaan. Ze laten op hun telefoon de nodige documenten zien. Alles is in orde, en ze mogen hun weg vervolgen. De douanier zwaait hen na. “Have a nice trip!”
“Dat is het leuke aan het werk hier op de terminal”, zegt hij daarna. “Je komt van alles tegen. Sommige mensen laden hun auto’s of zelfs hele caravans vol met spullen. Dozen met speelgoed, een hele collectie sportschoenen, maar ook bijvoorbeeld dure auto’s.” En zolang er over goederen die gekocht zijn in het Verenigd Koninkrijk geen aangifte is gedaan, kunnen ze hiervoor een uitnodiging tot betaling (UTB) en zelfs een fiscale strafbeschikking (FSB) krijgen. “De wet is de wet. Dus als je iets niet aangeeft wat je wel had moeten aangeven en wij controleren je, dan moet je alsnog betalen.”
Beeld: © Douane
De douaniers komen allerlei voertuigen tegen, van auto's tot caravans vol met spullen.
Zweefvliegtuig
De douaniers hebben ieder hun eigen herinneringen aan de gekste vondsten die ze bij de terminal hebben gedaan. “Zo was er een keer een zak vol met bebloede hertenkoppen. Waarschijnlijk van de jacht. We hebben toen eerst gekeken of het om een beschermde diersoort gaat of niet. Als dit het geval is, wordt de Wet Natuurbescherming overtreden waar wij als Douane bevoegd voor zijn en nemen wij het in beslag. In dit geval waren de herten geen beschermde diersoorten en deden de passagiers er vrijwillig afstand van. Daarna is de zending vernietigd.”
Een ander herinnert zich de keer dat een reiziger een klein zweefvliegtuig mee had genomen. Lachend: “Zo voeren ze dus ook zweefvliegtuigen op deze plek in!”
Na een kleine drie kwartier zijn alle voertuigen van de ferry gereden en is de controle voorbij. Er staan nog een aantal voertuigen bij de poort van de Douane: een volgeladen bestelwagen, een auto met caravan die aangifte wil doen en een andere wagen waarvan de bestuurder aangaf waarschijnlijk langer dan 6 maanden te blijven. “Als je langer dan 6 maanden een auto met een kenteken van buiten de EU binnen de EU gebruikt, dan moet je hierover aangifte doen.”
Uiteindelijk worden er drie UTB’s en één fiscale strafbeschikking uitgeschreven van in totaal ongeveer €1.750,-. Na de controles zijn de douaniers druk bezig met het bijhouden van hun administratie. “En dan hebben we straks weer de controle van uitgaande voertuigen die op de ferry naar Harwich gaan”, aldus de douaniers.
Beeld: © Douane