Douane Zakelijk op LinkedIn: sneller, duidelijker en dichter bij het bedrijfsleven

De Douane heeft sinds een jaar een nieuw LinkedIn-kanaal dat speciaal gericht is op het bedrijfsleven. Douane Zakelijk is op LinkedIn in het leven geroepen om als extra kanaal bedrijven en ondernemers te bereiken. Zo kan de organisatie sneller de redenen achter wet- en regelgeving uitleggen en laten zien welke impact bepaalde maatregelen op het bedrijfsleven hebben.

Het lijkt misschien vreemd, een nieuw kanaal op LinkedIn beginnen terwijl de Douane al een eigen kanaal heeft. Maar het kanaal van Douane Nederland richt zich met name op burgers. Het bedrijfsleven verwacht ook (digitale) dienstverlening van onze organisatie. Daarom is het kanaal Douane Zakelijk opgericht. Zo kunnen we de zakelijke doelgroep nog beter bereiken en daarmee een bijdrage leveren aan goede digitale dienstverlening.

De Douane vertaalt wet- en regelgeving die het vanuit de Europese Commissie opgelegd krijgt naar processen. Deze processen proberen we in duidelijke taal uit te leggen aan onze doelgroepen. We hechten veel waarde aan het contact met het bedrijfsleven. Het is dan ook belangrijk om bedrijven en ondernemers goed te blijven informeren. Bijvoorbeeld met een post over de wijziging in de btw-teruggave aan klanten buiten de EU. Een ander voorbeeld is een video over de aankomende Europese verordening op ontbossingsvrije grondstoffen en producten (EUDR).  

Samenwerking met partners

Het gebruik van beeld is hierbij belangrijk. Animaties en infographics maken complexe wetgeving meer inzichtelijk voor bedrijven. Zo is in een paar zinnen en met aantrekkelijk beeld sneller duidelijk wat voor effect bepaalde wetten hebben op het werk van ondernemers en bedrijven.

Ook is Douane Zakelijk op LinkedIn een manier om berichten te delen van thema’s waar de organisatie met andere overheidspartners en het bedrijfsleven samenwerkt. Denk bijvoorbeeld aan de CBAM-webinar. Het is niet alleen een moment om het bedrijfsleven op de hoogte te houden van de aanstaande CBAM-verordening, maar laat ook zien dat de Douane hierin samen optrekt met organisaties als Fenex, evofenedex en de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa).

Steeds meer bedrijven weten het kanaal te vinden. In de afgelopen zes maanden groeide Douane Zakelijk met 12%. Een teken dat de behoefte aan duidelijke, digitale informatie groot is. Het kanaal biedt ondernemers de mogelijkheid om snel en betrouwbaar inzicht te krijgen in ontwikkelingen die hun internationale handel direct raken. Daarnaast is het gemakkelijker voor de organisatie om informatie via het Douane Nederland Zakelijk te delen binnen het netwerk van ondernemers en bedrijven die het kanaal volgen. 

Blik op de toekomst

De Douane kijkt ook naar de toekomst van het kanaal. Zo zijn er plannen om meer explainers en dienstverleningsberichten te plaatsen die de processen en regelgeving beter kunnen belichten. Dat willen we doen met hulp van animaties, video’s en infographics. Voor grotere verhalen verwijst Douane Zakelijk door naar dossiers op de algemene website douane.nl, de digitale nieuwsbrief Douane Inzicht en overdedouane.nl.

Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in de wereld van Douane, handel en logistiek? Abonneer dan nu op de digitale nieuwsbrief Douane Inzicht.