De Douane tijdens de NAVO-top: flexibel en voorbereid

Weblogs

Van tientallen vliegtuigen tot een ‘tweede Schiphol’, tijdens de NAVO-top was de Douane aanwezig om waar mogelijk te ondersteunen. Dankzij een goede voorbereiding en een flexibele houding is deze mega-operatie goed verlopen.

Eric, Joyce en Wouter werken bij de Douane op de luchthaven. Zij waren nauw betrokken bij de organisatie en coördinatie van deze mega-operatie. Samen met hen blikken we terug op de NAVO-top en de voorbereiding die er aan vooraf ging. 

In de voorbereiding voor de top werd met het ministerie van Buitenlandse Zaken zogenaamde courtoisie diplomatique afgesproken. Deze diplomatieke hoffelijkheid houdt in dat de Douane alleen controleert als daar onderbouwde aanleiding toe is. Daardoor zagen de werkzaamheden er voor de douaniers net iets anders uit dan anders.

Beeld: ©Douane
Eric, Joyce en Wouter tijdens de top.

Tweede Schiphol

Op zo’n vijf kilometer van de luchthaven was een ‘tweede Schiphol’ gerealiseerd. De Expo-hal was omgetoverd tot tweede luchthaven, compleet met security lanes en scanners, waar douaniers het securitypersoneel waar nodig ondersteunden. Naast deze speciale tweede luchthaven, verliep ook een groot deel van de operatie voor de vracht b.t. de vracht via Schiphol Oost. Op deze plek waar de militaire toestellen aankomen, was de douane aanwezig en werd assistentie verleent bij eventuele vragen en/of begeleiding.
 

Flexibele inzet

Volgens de informatie die vooraf bekend was, zou zo’n 85% van alle delegaties die deelnamen aan de NAVO-top via de Expo-hal worden afgehandeld worden, maar gaandeweg bleek dat toch wat te verschuiven naar het reguliere proces en voor de vracht via Schiphol Oost. Dankzij flexibele inzet en extra ondersteuning van de mensen die vooraf juist op de andere locatie gepland stonden, is dit allemaal goed verlopen. 

Douaniers stonden op de luchthaven vlak bij de wachtruimte van de delegaties, wat automatisch leidde tot een informele, maar vertrouwde rol als aanspreekpunt. Delegatieleden en hun begeleiders klopten regelmatig aan met uiteenlopende vragen, variërend van rookmogelijkheden tot aankomsttijden en logistieke verzoeken zoals het plaatsen van een extra vliegtuigtrap. Deze ondersteunende rol is de Douane niet onbekend en werd dan ook professioneel en klantgericht ingevuld.
 

Beeld: ©Ministerie van Buitenlandse Zaken

Klaarstaan, meedenken, samenwerken

Hoewel de top slechts een paar dagen duurde, gaat in zo’n operatie maanden van voorbereiding zitten. Dit deden we in nauwe samenwerking met het ministerie van Buitenlandse Zaken én andere overheidsdiensten zoals de politie en Koninklijke Marechaussee. Vooraf werd over uiteenlopende scenario’s nagedacht en over hoe daarin te handelen. 

Die samenwerking is goed geslaagd. Zo hielp de politie de douaniers waar mogelijk om hun werkplek op een goede manier én op tijd te bereiken. Vanuit de centrale commandopost werd doorlopend geschakeld met de andere diensten om waar mogelijk bij te springen en te ondersteunen. 

En soms betekent dit dat je bijspringt op welke manier dat maar kan. Zo was een douanier met een Turkse achtergrond aanwezig op het platform toen de Turkse delegatie aankwam. Tussen de Koninklijke Marechaussee en de woordvoerder van de delegatie ontstond een kleine taalbarrière die onze collega, dankzij Turkse komaf, wist te overbruggen en er zo voor zorgde dat ook deze delegatie weer goed verder geholpen werd.  

Dankzij deze goede voorbereiding én de flexibele inzet heeft de Douane bijgedragen aan een soepel verloop van deze mega-operatie. 

Meer weblogberichten

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.